Tobias Foss tok en suveren NM-seier i Stavanger

Tobias Foss opp den tøffe Grisabakken rett før mål Foto:Sykling24

Tobias Foss tok en overlegen seier i NM-tempoen i Stavanger torsdag kveld. Han var hele 23,7 sekunder foran Andreas Leknessund. Kasper Haugland sikret bronsemedaljen, 14,4 sekunder bak Leknessund.

Søren Wærenskjold var påmeldt, men stilte ikke til start.

Andreas Leknessund tar ut de siste kreftene i Grisabakken

Den ferske norgesmesteren var svært fornøyd, både med gullet og egen prestasjon.

– Det gikk veldig greit hele veien. Jeg fikk høre halvveis at jeg var 15 sekunder foran Andreas, og da var det bare å gi alt jeg hadde inn mot mål, sa en fornøyd Foss etter løpet.

En fornøyd Tobias Foss etter seieren Foto:Sykling24

Etter fjerdeplassen i Sveits rundt forrige uke håper han nå å bli tatt ut til Tour de France.

– For å være ærlig vet jeg ingenting, men med god kjøring i Sveits og dette NM-gullet kan jeg jo håpe. Jeg tror uttaket skjer på søndag eller mandag, sa Lillehammer-rytteren.

Kvinnene på seierspallen, fra v.: Ytterhus Haugset, Aalerud og Dyrhovden.

I kvinneklassen var det Katrine Aalerud som tok seieren foran Sigrid Ytterhus Haugset. Begge sykler for Uno-X. Aalerud vant med 42 sekunders margin til lagvenninnen.

Katrine Aalerud tok en suveren seier på tempoen

Emma Julie Dyrhovden fra Åsane tok bronse, mens Oda Gissinger ble nummer fire. Mie Bjørndal Ottestad stilte ikke til start på grunn av sykdom.

Sigrid Ytterhus Haugset - tydelig fornøyd med andreplassen

Fredag fortsetter NM med gateritt i Sola.