Tøff kamp om seieren i junior-NM på tempo

Mads Furenes opp den bratte Grisabakken rett før mål Foto:sykling24

Da er første dag av sykkel-NM i gang. I dag sykler både juniorene og seniorene temporitt. Distansen er på 21,4 km. Starten går i Sola sentrum, med målgang på toppen av Grisabakken i Stavanger.

Avslutningen er krevende, da de siste 200 meterne har en gjennomsnittlig stigning på hele 11,7 prosent, og de siste tre kilometerne byr på en jevn og utfordrende motbakke. Omtrent 10 kilometer av løypa går på den nye «sykkelmotorveien» mellom Sandnes og Stavanger.

Sindre Orholm-Lønseth kjemper seg opp mot mål Foto:Sykling24

I juniorklassen for gutta, var det 39 startende. Det ble en tøff kamp om seieren. Det skulle stå mellom Bogafjellrytteren Mads Furenes og Sindre Orholm-Lønseth fra Ringerike SK.  På første mellomtid hadde Mads 12.09 min, mens Sindre passerte på tiden 12,14 min.

På andre mellomtid, hadde Mads 20,28 min, mens Sindre hadde 20,31. Det var da bare tre sekunder som skilte de to. Men Mads var sterkest mot slutten, og kom inn på tiden 28.02,50 min, mens Sindre Orholm-Lønseth fikk tiden 28.08,26 min. I mål skilte det 5,7 sek. mellom de to rytterne.

Her Ole Jacob Garnvik som ble nr.3 Foto:Sykling24

Ole Jacob Garnvik fra Asker CK ble nr.3, 32 sek. bak Mads, mens Kristian Haugetun ble fire, 36 sek. bak vinneren.

Karoline Flaterud - norsk juniormester på tempo

I junior klassen for jentene var det tynn deltagelse, med bare 10 ryttere på startstreken. Her var det Karoline Flaterud som ble norsk mester, mens Ida Østbye Støvern og Emilie Flugsrud ble henholdsvis to og tre.

Ida Østbye Støvern - sølvmedalje på tempoen

Emilie Flugsrud- nr.3 på tempoen

Vi kommer tilbake med mer fra NM i kveld.