Uno-X kontrollerte NM-fellesstarten og tok de syv første plassene

Uno-X i front av feltet opp Grisabakken

Norgesmesterskapet i Rogaland ble avsluttet søndag med fellesstart for kvinner og menn senior. Rittet gikk i Stavanger-området på en rundløype på 16,6 kilometer. Målgang var lagt til toppen av Grisebakken – en tøff og bratt bakke som tidligere har vært brukt i Tour of Norway.

Først ut var kvinnene, som syklet sju runder med en total distanse på 116,2 kilometer. Siden Mie Bjørndal Ottestad ikke stilte til start, var hennes lagvenninner på Uno-X, Katrine Aalerud og Sigrid Ytterhus Haugseth, de største favorittene.

Sigrid Ytterhus Haugseth alene i tet allerede i første runde

De skuffet ikke. Allerede på første runde gikk Sigrid Ytterhus Haugseth i angrep og opparbeidet seg raskt en solid ledelse. På den andre runden kom neste Uno-X-støt, da Katrine Aalerud, Marthe Berg Edseth og Susanne Andersen rykket fra feltet.

Aalerud, Andersen og Berg-Edseth jakter bak

Slik utviklet rittet seg runde etter runde. Sigrid holdt en komfortabel ledelse foran trioen, mens hovedfeltet etter hvert ble liggende flere minutter bak. På nest siste runde rykket Katrine Aalerud fra sine to lagvenninner.

Sigrid Ytterhus Haugseth - norsk mester på fellesstarten

Likevel klarte Sigrid Ytterhus Haugseth å holde unna. Imponerende nok syklet hun rundt ti mil alene i tet og kunne krysse målstreken som ny norsk mester. Katrine Aalerud tok sølv, 1.16 minutter bak, mens Marthe Berg Edseth sikret bronse, 5.23 minutter bak vinneren.

Tre fornøyde jenter på seierspallen

U23-mesterskapet ble vunnet av Oda Gissinger foran Marthe Dolven og Mia Gjertsen.

Oda Gissinger spurter inn til første plass i U-23 klassen

Det ble svært store avstander i kvinneklassen. Man kan kanskje stille spørsmål ved om løypa var i tøffeste laget, ettersom forskjellene mellom proffene og amatørene ble svært store.

Hele 110 ryttere stilte til start i herrenes fellesstart. De syklet elleve runder, med en total distanse på 182,6 kilometer.

Blant proffene manglet både Jørgen Nordhagen, Søren Wærenskjold, Tobias Halland Johannessen og Tobias Foss.

Allerede fra første runde ble det kjørt i et så høyt tempo at nær halvparten av feltet ble hektet av. Det var tydelig at Uno-X ønsket å sette standarden.

Etter fire runder gikk Halvor Dolven og Daniel Årnes i brudd. De opparbeidet seg en ledelse på 17 sekunder, men Uno-X ønsket tydeligvis ikke å slippe andre lag av gårde, og det tok derfor ikke lang tid før de to ble hentet inn.

Her tetgruppen på 19 ryttere

Med fem runder igjen hadde en gruppe på 19 ryttere kommet seg av gårde og bygget opp en ledelse på rundt 1.20 minutter. Hele 13 av rytterne representerte Uno-X. I tillegg var blant andre Embret Svestad Bårdseng, Kasper Haugland og Felix Ørn-Kristoff med i frontgruppen.

Fire runder før mål var denne gruppen redusert til ni ryttere – åtte fra Uno-X og Embret Svestad Bårdseng. Bak dem satt en gruppe på sju ryttere, seks fra Uno-X og Kasper Haugland fra Decathlon, rundt halvannet minutt bak teten.

Da det gjensto to og en halv runde, rykket Marcus Hoelgaard, Anders Halland Johannessen og Anders Skaarseth fra de øvrige.

To runder før mål måtte imidlertid Anders Halland Johannessen slippe i Grisebakken. Dermed fortsatte Marcus Hoelgaard og Anders Skaarseth alene i tet, og etter hvert økte de ledelsen til ett minutt.

Embret Svestad-Bårdseng jakter bak

Nå så det ut til at de to skulle gjøre opp om seieren. Spørsmålet var hvem som hadde mest krefter igjen til den siste klatringen.

Det var Anders Skaarseth som viste seg sterkest. I Grisebakken opp mot mål fikk han en luke til lagkameraten Marcus Hoelgaard og kunne sykle inn til et fortjent NM-gull. Lillehammer-rytteren vant foran Hoelgaard, mens Jonas Abrahamsen tok bronse. Andreas Leknessund ble nummer fire, og beste rytter utenfor Uno-X ble Embret Svestad Bårdseng på åttendeplass.

En meget fornøyd Anders Skaarseth som norsk mester på 18 mila

Et vellykket NM-arrangement ble avsluttet med to underholdende fellesstarter og imponerende prestasjoner fra Norges beste syklister.